|
-
Aantal modellen - Het aantal Velser aardewerk modellen dat bekend is komt op 197 (periode 1920 - 1942).
-
Catalogus - In 1930 werd er een fraaie catalogus geïntroduceerd. Deze catalogus, in kleur (voor die tijd zeer kostbaar), bevatte een groot aantal afbeeldingen van modelnummers tot en met nummer 147.
-
Decors - In de begintijd is de decoratie vormgegeven door Eelke Snel. Deze decors bestaan uit geometrische motieven van rechthoekjes, soms aangevuld met driehoekjes, en horizontaal lopende lijnen. Toen Karl Gellings werd aangetrokken kregen de decors motieven met rondvormen, deels rondvormen en krullen met uitvoeringen in reliëf. De auteur van het boek: Velser Aardewerk, 80 jaar jong; vermeldt dat sommige ontwerpen associaties oproepen aan het werk van het echtpaar Delauney. Voorts bestaan er modellen waarvan Willem Stuurman (in 1930 een half jaar werkzaam geweest) de decors heeft ontwikkeld. Deze kenmerken zich door de abstracte decoratiepatronen.
-
De Stijl - De geometrische decors van rechthoekjes, soms ook wel driekhoekjes samen met rondlopende biezen, in de heldere kleuren oranje, geel, groen en blauw doen enigszins denken aan beïnvloeding door de Stijlgroep. De Stijl is een Nederlands kunstbeweging, vernoemd naar het in 1917 in Leiden opgerichte tijdschrift De Stijl. Belangrijke leden van De Stijl waren Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Vilmos Huszar, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld.
-
Gevestigd - Van november 1920 tot 1930 was het bedrijf gevestigd in Velsen-Noord op het adres Wijkerstraatweg 213 (later werd ook een woonhuis, op het adres Wijkerstraatweg 265, ingericht als magazijn). In 1930 verhuisde het bedrijf naar de Velserbrugweg in Velsen-Zuid. Tijdens de Duitse bezetting, in 1942, werd de onderneming gedwongen uit te wijken naar Sassenheim.
-
Kleuren - De bij Velser aardewerk gebruikte kleuren zijn: oranje, geel, groen, blauw, paars, grijs en zwart. Overigens, bij het opbrengen van de kleuren waren deze kleuren zelf transparant. Pas na het bakken werden de opgebrachte kleuren zichtbaar.
-
Kwetsbaar - Vrij veel Velser aardewerk is beschadigd (een haarlijn, of scherf eraf). Doordat Velser aardewerk maar 1 keer is gebakken op een relatief lage temperatuur, is de zogenaamde scherf minder hard dan bij aardewerk dat veelal 2 keer (dus duurder!) en op een hogere temperatuur wordt gebakken. Hierdoor is Velser aardewerk dus kwetsbaarder voor beschadigingen.
-
Logo - Het gebruikte logo (periode 1920-1932) bevat naast de letters “K” en “P” de gestileerde weergave van een pottenbakkerswiel.
-
Ontwerpers - Op een aantal modellen na is Eelke Snel de ontwerper van de modellen tot en met nummer 81. Op zijn beurt is Karl Gellings, op een aantal modellen na, de ontwerper van de modellen vanaf nummer 81.
-
Opgericht - Potterie Kennemerland is opgericht, op 18 December 1920, door Eelke Snel en Koen Mertens.
-
Productieproces - Het Velser aardewerk werd geproduceerd via het doorlopen van de volgende processtappen: modelmakerij, gieterij met kleimolen, afwerkerij, glazuurafdeling (onderglazuur), schildersafdeling, glazuurafdeling (bovenglazuur) en de ovens.
-
Serieproductie - Het Velser aardewerk werd, behoudens een enkele uitzondering, volgens de gietmethode vervaardigd. De gietmethode, via gipsen gietmallen, maakt serieproductie mogelijk.
-
Spuitglazuur - In 1928 werd er een veel eenvoudiger decortype aan het assortiment toegevoegd, namelijk die met gespoten oranje, gele of grijze banden op een bruine ondergrond. Het spreekt vanzelf dat deze producten veel goedkoper geleverd konden worden.
-
Werknemers - In 1931 had de Kennemer Potterij, tegen de verdrukking van de oprukkende economische crisis in, 32 werknemers in dienst.
|